13 Jam - A380 Part 13


Part 13

Membahang  buat  kali  kedua  untuk  pagi  ini. Dia  pula  menonong  berjalan  keluar  pejabat. Gaya  tidak  bersalah  dan  gaya  tiada  apa-apa  yang  berlaku.

“ But  you  can’t  do  that ! ” laung  aku  kuat  bila  keluar  sahaja  dari  pintu  pejabat. Dia  masih  terus  berjalan. Berhenti  seketika  untuk  berpaling  barang  sesaat.

“ I  just  did  it ”

Bibir  aku  ketap  geram. Nanti  hilang  downpayment  dan  biasanya  kalau  tak  ada  orang  masuk  aku  juga  yang  kena  bayar  whole  year’s  payment! Mana  nak  cekau  duit ??? Dan  most  importantly  where  am  I  going  to  live ???

“ Dammit  can  you  stop walking  and  get  on  the  business ?!! ” entah  bila  aku  berlari  hinggakan  dapat  terpacak  di  hadapannya  aku  sendiri  pun  tidak  pasti. Yang  aku  tahu  dia  dah  berhenti  berjalan  dan  aku  dah  terpacak  di  hadapan  si  lelaki  batu  ni.

“ After  lunch ”

Hamboiii ! Aduhai, sakitnya  hati ! Aku  sudah  berapi  dia  maintain  cool. Langsung  tidak  terkesan.

“ I  can’t  stand  this  anymore ! ”

Kaki  aku  sudah  terhentak  gaya  budak-budak. Tangan  naik  ke  atas  gaya  tak  menahan. Si  Fawwaz  pula  hanya  tunduk  memandang. Sekarang  baru  nampak,  rupanya  Fawwaz  punya  cool  boleh  jadi  terlebih  dose  mengalahkan  Fido.

“ Hana, I’m  hungry. Later  okay ? And  stop  doing  that, its immature ”

Suara  perlahan  dengan  mata  intense. Bagai  budak  kecil  yang  takutkan  ugutan  si  ibu  terus  aku  mengundur  ke  belakang. Memberikan  dia  ruang  untuk  berjalan  dan  perlahan-lahan  mengikutinya  ke  café.
Urghhhh!!!!


*******************************

Masam  kebebet  muka  aku  menunggu  si  Fawwaz  makan. Aku  sendiri  langsung  tidak  memesan  apa-apa. Saja  mahu  mogok. Geram  dengan  sikap  si Fawwaz  ni ! Cakap  sikit-sikit  je…Kemudiannya  nak  suruh  kita  ikut  dia  je…!

“ Alhamdulillah ” ayat  pertama  yang  keluar  dari  mulut  Fawwaz  selepas beberapa  ketika  dia  tekun  menghadap  makanannya. Sudu  dan  garfu  diletakkannya  di  atas  pinggan  yang  sudah  kosong. Napkin  digunakan  untuk  menyapu  hujung  bibirnya. Lama  mata  aku  memerhatikan  tindak  tanduknya, mata  melekat  pada  bibir merah  kepunyaan  Fawwaz. Automatik  aku  menggigit  bibir  sendiri. Macam  pandang  strawberry  je…

Hmm…kenapa  dengan  perasaan  aku  ni ?

Gay.

I mean, I’m acting gay.

Bila  Fawwaz  tiba-tiba  memandang  aku,  terus  mata  kalut  mencari  tempat  lain  untuk  dipandang. Jatuhlah  saham  kalau  terkantoi  dok  intai  dia. Bukan  intai  dia,  tapi  his  lips !

Thank  you  for  being  very  accommodating ” beritahu  Fawwaz  dalam  senyuman  mesra. Hilang  sudah  wajah  menyinganya.

So  which  one  do  you  want  to  talk  first ? ” sambungnya  lagi. Aku  telan  liur. Mukaddimah  sudah  dimulakan.

“ Asrama  saya. Mana  saya  nak  duduk  kalau  awak  cancel  kontrak  tu?? Mana  saya  nak  cekau  duit  nak  bayar  kontrak ? Mana  nak  cari  duit  nak  bayar  tempat  tinggal  baru ? Awak  nak  saya  merempat ? Sampai  hati  awak.. ” laju  aku  bersuara. Tak  menyempat –nyempat  terus  aku  sembur.

Dia  mula  duduk  bersandar  pada  sofa  kulit  di  Café. Mata  memandang  aku  bagaikan  menyaksikan  teater. Dia  masih  tenang. Aku  pula  yang  terasa  bodoh  beremosi  begitu.

I  already  paid  for  it. In  total ” ringkas  jawapan dia. Ternganga  aku  dibuatnya. Untuk  sesaat  aku  lupa  untuk  bernafas. Ini  memang  diluar  dugaan. Sungguh !

Bukan  sedikit  jumlahnya, kontrak  46  minggu  berjumlah  GBP 6000.00, kalau di  tukarkan  ke  matawang  Malaysia, jadinya  RM 32,000.00 !

I  don’t  ask  you  to  do  that,  so  don’t  expect  me  to  pay  it ” tegas  dan  mendatar  nada  suara  aku. Dia  mengangguk  tenang.

Ada  saya  minta  awak  bayar ? jawabnya  laju  dengan  senyuman  nipis  terukir  di  hujung  bibirnya. Suka  lah  kot  tengok  aku  kalut  macam  kucing  jatuh  anak  ni.

“ Good ” jawab  aku  dalam  nada  mendatar. Gaya  sombong.

“ So  settle  about  that ? ”

“ Nope ”

Keningnya  dijongketkan. Aku  duduk  menegak. Tangan  di silangkan  di  dada.

“ I  nak  duduk  mana  nanti ?? ”

“ My  house ” selamba  ayat  itu  terluncur  dari  mulutnya.

“ Impossible ! ” bentak  aku  geram. Bengang.

Awak  lagi  sanggup  tinggal  dengan  lelaki  Hana ? What’s  your  attitude ? ”

Aku  telan  liur.

Jelas  nyata  sifat  aku  yang  ambil  mudah  soal  agama  dan  pergaulan. Terdiam  aku  sejenak.

Tinggal  sebumbung  dengan  awak  dan  Fido  pun  samakan? Tak  ada  bezanya!

“ You. Live  in  the  guest  house. Not  in  my  house ” perkataan  guest  itu  ditekankan  olehnya.

“ It’s  too  far  from  here ! ” bentak  aku  lagi  tidak  berpuas  hati. Kalau  tinggal  dengan  nenek, Fawwaz  dan  Fido…sah  lah  aktiviti  aku  agak  terhad..! Pasti  sukar  aku  mahu  keluar  malam  hari. Atau  pulang  awal  pagi.

Tanya  hati  awak,  is  that  is  the  real  reason ? ”

Thud ! Thud  in  my  heart  again. Bagaikan  dia  boleh  membaca  isi  hati  aku. Sekali  lagi  aku  diam. Aku  nakkan  kebebasan. Aku  memang  agak  bebas  bergaul. Tidak  terlalu  bebas,  tapi  kalau  bab  ke  party  dan  enjoy  sikit-sikit  aku  layankan  sahaja.

“ Tommy  will  send  you  to  the  campus. ”

“ Tak  nak ” jawab  aku  keras.

“ Then  drive ! Pick  any  car  that  you  want. They  are  all  in  the  garage ”

That  is  tempting….

Ah…hati  sudah  berkira-kira…mudah  benar  Hana  Sofea  digoyahkan.

“ What  if  anything  happen  to  the  car ? ”

“ Fix  it ”

“ I  don’t  want  to  pay  for  it ”

“ I  don’t  ask  you  to. It’s  my  car, so  it’s  me  who  gona  pay  for  it. Come on, give  it  up  and  stop  making  a  fuss  over  this. ”

Aku  tarik  nafas  panjang. Menghembusnya  keras. Mata  sudah  menjeling  si  Fawwaz  yang  masih  berlagak  tenang. Pelik. Jauh  bezanya  dengan  Fawwaz  awal  pagi  tadi. Mungkin  bila  singa  lapar,  dia  cepat  marah. Bila  singa  kenyang, lembut  aje  gayanya..

Makan  dah  free. Rumah  free. Dapat  gaji  main-main  dengan  Emmel…Dapat  kereta  pula  tu..aku  mula  mengukir  senyuman.

“ Saya  nak  Audi  TT  latest  version  je. Yang  lain  saya  tak  nak ”

Dia  tersenyum  senget  sebelum  mengangguk. Pasti  tidak  menyangka  aku  ni  jenis  macam  ni. 
Dah  dia  tawarkan, alang-alang  tu  ambil  lah  yang  puas  hati  terus.

" Warna  candy  pink


Dia  menggelengkan  kepala  seraya  tersenyum, " Okay, saya  minta  Tommy  bawa  ke  bengkel  dan  awak  boleh  pilih  warna  yang  awak  nak  nanti. "

“ Okay ” pendek  aku  membalas. Siap  dengan  gaya  - Hmm not  a  big  deal. Gaya  sombong  aku  bila  aku  bengang. Padahal  dalam  hati  dah  nak  menjerit  gembira!

So  can  we  discuss  about  Emmel  now ? ” Tanya  dia  pula. Aku  diam  seketika  sebelum  mengangguk  dalam  debar  yang  amat.

“ Emmel  is  my  daughter  but  she  lost  her  mother  when  she  was  2 ”

Nampak  gaya  Fawwaz  tidak  tahu  yang  aku  sudahpun  tahu  yang  Emmel  bukan  anak  kandungnya. Jadi  aku  diam  sahaja, menunggu  butir  bicara  Fawwaz  seterusnya.

“ She  likes  you…I  told  you  earlier ” katanya  bagaikan  tersekat  kali  ini. Bagai  cuba  mencari  patah  kata  yang  sesuai. “ So…you  agree  to  the  offer  I  made  earlier ? ” tanyanya  tersekat-sekat. Ada  juga  perasaan  takut  dalam  diri  lelaki  ni  rupanya…

Aku  telan  liur  sekali  lagi. Menelan  semua  gundah  dan  ragu  di  hati. Kalau  hati  merasa  tenang,  ia  satu  kebaikan. Kalau  hati  gundah,  itu  satu  keburukan.

“ I  do  agree  to  take  care  of  her, but….  ”

Dapat  aku  rasa  pandangan  Fawwaz  yang  semakin  intense  melekat  pada  wajah  aku  yang  masih  cuba  mengeluarkan  patah  kata  yang  terbaik  agar  perbincangan  ini  tidak  rugi  dan  sia-sia.

“ Awak  rasa  boleh  tak  penipuan  menutup  dan  menyelesaikan  penipuan  yang  lain?” soalku  dalam  suara  yang  tenang  dan  terjaga. Anak  mata  aku  halakan  pada  anak  mata  ambrrnya. Ada  sangsi  dalam  anak  mata  itu. Lama  dia  diam  sebelum  bersuara.

“ No ”

“ Awak  rasa  awak  nak  terus  menipu  dan  menyorokkan  yang  benar  pada  Emmel  atau  pada  saya ? ”

Lama  dia  memerhatikan  anak  mata  aku. Bagai  tembus  hingga  ke  rongga   jantung  paling  dalam. Nafasnya  ditarik  berat.

“ Fido  must  have  told  you…”

Aku  angguk. Dia  membuang  pandang  ke  luar  tingkap.

“ Thank  you  for  accepting  her  even  after  you  know  who  she  is ” ucapnya  lagi. Dalam  nada  yang  paling  ikhlas  pernah  aku  dengar  dari  mulutnya.

Everyone  would  do  the  same  Fawwaz. Dia  innocent…and  lovely. Since  jawapan  awak  ialah  tidak, jadi….first  of  all, saya  tak  akan  mengaku  yang  saya  ialah  mak  dia. Saya  bukan  her  mommy. Saya  Hana  Sofea,  saya  tidak  pernah  beranak  tapi  saya  akan  sayang  dia  macam  dia  anak  saya  sendiri. ”

Dia  diam  tidak  bersuara. Aku  terus  menyambung.

“ Dua, benda  macam  ni,  Emmel  akan  tahu  juga  bila  dia  semakin  membesar. Letting  her  know  the  truth  does  not  necessarily  need  to  be  harsh  and  hurting…but  it  takes  time…and  tahu  lebih  awal  will  not  hurt  as  much  as  if  she  know  it  later  from  someone  else….”

Aku  tahu  Fawwaz  sedang  berperang  dengan  perasaannya  sendiri. Matanya  tunduk  memandang  cawan  kopi. Dahinya  berkerut.

She  is  always  my  daughter,  no  matter  what ” tegas  suara  Fawwaz. Aku  faham  perasaan  dia.

And  she  is  my  daughter  too  no  matter  what

Dia  agak  terkejut. Wajah  aku  dipandangnya  dengan  riak   yang  tidak  dapat  aku  baca  sebelum  ia  disandarkan  pada  sofa.

“ Then  why  you  intend  to  hurt  her  that  way ?

“ Kalau  kena  caranya  ia  lebih  baik  Fawwaz. Dia  takkan  rasa  tertipu. Dia  akan  membesar  dengan  menerima  siapa  diri  dia  dan  siapa  kita  seadanya. Jangan  mereka  imaginasi  yang  bukan-bukan  untuk  dia…It  hurts  much  later…”

“ Don’t  say  anything  yet  about  her  past. Ask  me  first  before  you  plan  to  say  or  do  anything. I  don’t  want  any  surprise.”

Aku  telan  liur  bila  suara  Fawwaz  bertukar  garang  sekali  lagi. Sayang  betul  dia  pada  Emmel. Takut  benar  dia  andai  aku  tersilap  langkah  dan  merosakkan  perasaan  Emmel.

Okay….I  will…she  is  our  daughter  now. Saya  akan  bincang  dengan  awak  dulu…tapi  sekali  lagi  saya  tegaskan  yang  saya  takkan  mengaku  saya  ibu  dia. ”

Emmel  think  that  you  are

But  I  am  not  ” berkerut  dahi  aku  bila  menekan  ayat  ini.

“ What  you  gona  tell  her  then ? ”

“ Saya  akan  cakap  perkara  yang  sebenar. I  am  her  mommy  but  I  am  not  the  one  who  gave  birth  to  her…And..Fawwaz…Saya  minta  maaf  kalau  kata-kata  saya  nanti  akan  mengguris  hati  awak. You  are  a  great  man  in  my  eyes  even  we  just  met. With  you  taking  care  of  Emmel  and  your  family…I  know  you  have  great  intention…”  aku  diam  sejenak. Tersekat  mencari  patah  kata  yang  sesuai. Dia  pula  sabar  menunggu  aku  menghabiskan  ayat.

“ We  need  to  help  Emmel’s  mother  too…. Tak  adil  untuk  saya  mengaku  saya  yang  melahirkan  dia  sedangkan  yang  mengandungkan  dia  penuh  susah  adalah  ibu  dia  yang sebenar…kalau  tiada  kasih  dan  tiada  sayang  dalam  diri  ibunya,  pasti  tak  akan  lahir  dia  ke  dunia…tak  kan  masih  dia  di  sini  Fawwaz…Saya  percaya  dia  sayangkan  Emmel…Saya  percaya  dia  setuju  untuk  serahkan  Emmel  pada  awak  sebab  dia  tahu  masa  depan  Emmel  lebih  cerah  dengan  awak….Thrust  me  Fawwaz, she  must  miss  her  too…. Tapi  keadaan  dia  yang  buatkan  dia  begitu. Whom  to  blame ?

Hati  bagai  mahu  menggenggam  tangan  Fawwaz. Cuba  memberikan  dia  kekuatan,  walhal  yang  memerlukannya  adalah  aku. Aku  tahu  Fawwaz  sedang  jauh  berfikir. Jauh  tenggelam  dalam  kata-kata  aku  tadi…

“ Suami  dia….saudara  se  Islam  kita…dia  juga  saudara  se Islam  kita…Emmel  pun  sama… We  are  brothers  and  sisters  in  the  God’s  name…. Mungkin  dia  salah  kerana  tidak  dapat  menahan  ujian,  tapi  nasib  dia  juga  tidak  baik  sebab  bekas  suaminya..”

“ Then  what  do  you  want  me  to  do? ”

“ Saya  nak  jumpa  ibu  Emmel ” pinta  aku  akhirnya. Mengakhiri  ucapan  panjang  meleret  tadi.
Mencerlung  Fawwaz  memandang  aku.

“ You  have  something  in  you  Hana… I  appreciate  your  opinion…let  me  think  of  it  first…” suaranya  perlahan. Bagai  tidak  bermaya. Begitu  sekali  beratnya  soal  Emmel  pada  Fawwaz…tapi  hakikat  tetap  hakikat. Aku  mahu  menemui  ibu  Emmel. Kalau  akidah  Emmel  mahu  diselamatkan ? Kenapa  dibiarkan  ibunya  yang  terkontang  kanting  mencari  jalan  hidup  dalam  hati  yang  ranap  dianiaya  sang  suami ?

Thanks  Fawwaz …. Hmm  saya  tak  perlukan  apa-apa  bayaran…dan  saya  tak  mahu  apa-apa  ikatan…kontrak  atau  apa-apa  sahaja…Saya  sayang  Emmel, she  stole  my  heart  just  by  looking  into  my  eyes….I  will  love  her  and  I  already  do,  don’t  worry ”  aku  senyum. Senyuman  cuba  meyakinkan  dia  pada  ketulusan  hati  aku. Sungguh  aku  ikhlas. Andai  kata  aku  perlu  membawa  Emmel  ke  Malaysia  pun  aku  mahu.

Dia  angguk  lemah, “ Okay... and  you’re  part  of  my  family  now. ” Terukir  sebuah  senyuman  di  bibirnya. Dan  perlahan…aku  juga  turut  mengukir  senyuman  yang  sama…

Selepas  beberapa  jam  terseksa  berhadapan  dengn  Fawwaz  dan  situasi  yang  tidak  pernah  terbayang  dek  akal  fikiran  sendiri,  akhirnya  menyelinap  perasaan  bahagia  di jiwa. Bahagia  bersama  Haydar  membuai  jiwa. Bahagia  kali  ini  lebih  kepada  kepuasa  jiwa. Contentment. Mungkin  benar  kata  orang  jiwa  yang  memberi  akan  terasa  lebih  tenang  dan  puas  kalau  amalnya  itu  bersandarkan  keikhlasan…Harapnya  ikhlaslah  hati  aku  ini, inshaa  Allah…

“ So..shall  we  go  and  take  your  bag  now ? ” soal  Fawwaz  dengan  wajah  yang  jelas  lebih  gembira.

Aku  angguk. Berdiri  bersamanya  untuk  kembali  ke  asrama. Kembali  memunggah  bagasi  seberat  47 kg. Angkutlah  bag  tu  Fawwaz ! Tidak  kuasa  aku  nak  menolong.

*****************

Sepanjang  perjalanan  pulang  Fawwaz  kembali  diam. Tumpuannya  pada  jalan  raya  agak  melebihi  100%. Aku  biarkan  sahaja  dia. Hati  aku  lebih  suka  menerawang. Mata  memandang  ke  luar  tingkap. Melihat  awan  membiru. Hari  yang  agak  cerah  dengan  sinaran  matahari. Awan  kepul-kepul  dengan  latar  langit  biru. Cantik…

Telefon  aku  keluarkan  untuk  mengambil  gambar. Sudah  menjadi  hobi  Hana  Sofea  untuk  mengabadikan  kenangan  melalui  gambar-gambar. Tapi  sehebat  mana  pun  kamera  yang  diciptakan  manusia,  takkan  pernah  sama  dengan  keindahan  ciptaan  Tuhan.

Kamera  telefon  aku  fokuskan  ke  langit. Matahari  tampak  malu-malu  tapi  menyegarkan. Elok-elok  butang  capture  aku  tekan  ada  kapal  terbang  yang  melintas. Sempat  ditangkap  oleh  kamera  telefon  tapi  bila  diperhatikan  saiznya  kecil  amat.

Terus  terimbas  kenangan  bersama  Haydar.

Owh  Haydar….

‘ If  we  meet  again  I  will  never  let  you  go ’ – itu  kata  dia.

Rasanya  berapa  lama  dia  mahu  menunggu  jawapan  takdir ? Atau  sanggupkah  dia  memegang  aku  tanpa  lepas  andai  kata  kami  bertemu  waktu  itu  dia  sudah  berpunya ? Ah,  sekarang  pun  dia  dah  berpunya. Saja  dia  butakan  mata  barang  seketika. Apa  khabar  model  kesayangan. Model  trophy  Haydar ?

Hati  bagai  dipiat  rasa  sakit  yang  maha  halus  bila  mengingatkan  si  model  jelita. Lebih  benci  bila  Haydar  sendiri  mengaku  mereka  bersama. Jadi  telahan  aku  yang  mereka  telah  berpisah  nyata  tersasar  jauh.

“ Fawwaz  kalau  awak  suka  perempuan,  macamana  awak  tahu  dia  untuk  awak?” soalku  tiba-tiba. Diri  sendiri  terkejut  dengan  kata-kata  yang  terlepas  dari  bibir  sendiri.

Fawwaz  pandang  aku  sekilas  sebelum  kembali  memandang  jalan. Wajahnya  tenang  sahaja  langsung  tidak  mengambil  masa  untuk  berfikir  dia  terus  menjawab.

I  will  do  istikharah. Hantar  rombongan  meminang. Kalau  dia  untuk  saya  pohon  Allah  bukakan  pintu  hati  dia  untuk  terima  saya. Cinta  tu  datang  daripada  Allah  s.w.t  kalau  hilangpun  Allah  jugalah  yang  boleh  menarik  perasaan  tu…” dia  senyum  memandang  aku. 

Aku  angguk  laju.

Fawwaz  kalau  dia  suka  dia  terus  pinang ?

Kenapa  Haydar  perlu  tunggu ?

Sejenak  aku  berfikir….Bibir  digigit  perlahan…masih  lagi  berfikir  dan  berfikir  tentang  hakikat  kami. Ada  hakikat  ke? Bukanke  hakikat  kami  adalah  4  jam  sahaja? Habis  kapal  terbang  melandai  segala  angan  pun  turut  melayang ?

“ Kalau  perempuan  yang  suka  lelaki ? ” soal  aku  lagi. Langsung  tiada  perasaan  malu  atau  segan  pada  Fawwaz. Sudah  aku  terima  dia  bagai  kawan  dan  keluarga  sendiri.

“ It’s  the  same  concept ” dia  senyum  lagi. “ Tanya  Allah, diakah  untuk  awak ? Elok  ke  agama  dia ? Boleh  tak  dia  bimbing  awak  nanti ? Bila  saya  kata  agama,  awak  perlu  tengok  akhlak  dia…bukan  imej  dan  fizikal  semata-mata….Hak  anak  ke  atas  ibu  bapa,  untuk  si  ibu  dan  bapa  memilih  pasangan  yang  baik  untuk  menjadi  pendidik  mereka…selain  daripada  memberikan  nama  dan  pendidikan  yang  baik  untuk  mereka  sepanjang  mereka  membesar. Tu  semua  hak  bakal  anak  awak  nanti”

“ Hmm…Okay… ” lemah  jawapan  aku. Tidak  tahu  apa  lagi  yang  perlu  dikatakan..

“ Kalau  awak  ada  suka  mana-mana  lelaki  minta  keluarga  jumpa  dengan  dia. Macam  zaman  Rasulullah  dulu, ibu  bapa  perempuan  akan  mencari  calon  yang  baik  untuk  anaknya… Awak  ada  suka  sesiapa  ke ? ”

Membahang  muka  aku  bila  Fawwaz  bertanya  terus  terang  begitu. Aku  juga  yang  mulakan. Tersipu-sipu  aku  senyum  dengan  muka  yang  memerah.

“ Tak  adalah…. ” laju  juga  aku  geleng. Menidakkan. Malu  aku  kalau  Fawwaz  tahu  apa  aku  buat  dalam  kapal  terbang  tadi. Entah-entah  terus  dia  reject  aku  dari  menjadi  penjaga  anaknya. Ya  lah,  dengan  perangai  macam  aku  ni  mana  layak  nak  sama-sama  bimbing  Emmel. Entah-entah  ilmu  agama  Emmel  lagi  hebat  dari  aku. Menangis  tak  berlagu  aku  nanti…Haih…keluh  kesah  dalam  jiwa  aku  sorokkan.

Jam  sudah  menginjak  3.30 petang. Terasa  berat kepala  bila  sedari  semalam  langsung  tidak  tidur. Kalau  di  Malaysia  sudah  pukul  11.30  malam…

Twitter Haydar  aku  buka.

Masih  seperti  tadi.

Tiada  update…

Kata  Haydar  mesyuaratnya  sampai  petang  tapi  aku  pun  tak  pasti  sampai  pukul  berapa. Kata  dia  juga  dia  akan  menginap  di  London  malam  ni. Penerbangan  balik  pula  esok…Kalau  lah  aku  ambil  nombor  telefon  dia…tapi  takkan  perigi  mencari  timba ?

Penerbangan  dia  esok  pagi….Kalau  dia  tak  cari  aku,  patutke  aku  cari  dia ? Hanya  lapangan  terbang  yang  boleh  jumpakan  aku  dengan  dia. Tangan  terus  mencari  penerbangan  pagi  esok.

9.30 am.

Malaysia  Airlines  dari  Heathrow  Airport..

Dada  sudah  berdebar  sakan. Patutkah  aku  yang  mengejar  Haydar ? Apa  reaksi  dia  nanti ? Betul  dia  akan  simpan  aku  takkan  lepas  kalau  aku  yang  pergi  mencari  dia?



 Keep on listening to this song as my housemate was playing piano over and over again this evening :) 

p/s: Alhamdulillah, mungkin TWB boleh diorder minggu ni melalui website (tengok link di side bar/ tekan di pic novel TWB) Terima kasih semua, alhamdulillah. Eve pernah beritahu Allah, Eve harap I can do something trough my writing, and that was last 5 years tapi tak pernah sekali pun Eve terfikir untuk jadi penulis novel. Eve baca buku fakta, bukan novel. I do read novel but that was when I'm a teenager and once in a while...and yet Allah put me here, a novelist and alhamdulillah its great to know many of you with that nice and lovely heart. Ada jodoh jumpa nnti ;)

p/s: takdir itu berserah atau takdir perlu diusahakan ? dan doa juga satu usaha untuk mengubah takdir kerana pengubah takdir adalah Allah dan doa yang menghubungkan kita dengan Allah. Permohonan pada pemegang takdir. BErdoalah dan berdoalah utk saudara semanusia kita di all parts of the world which being bullied and threatened. 

 Salamalaikum ;) 

 your LIKE is my motivation, thank you :)  


Comments

  1. Sangat best!! nak Fawwaz!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks anon, doakan selalu u get someone like Fawwaz ;D owh my tapi kesian haydar org dah lupa dia ye ;p

      Delete
  2. Vote for fawwaz!! Dengan ilmu agama yg ade, fawwaz boleh membimbing hana dan enmel. Love fawwaz :)

    ReplyDelete
  3. Ohhh...my.. Fawwazzzz
    Suka3x...
    Nak lagiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha fawwaz jg...there is so much more coming about all and everyone ;p thanks ila :)

      Delete
  4. Fawwas boleh cakap melayu ker Eve..? ngeee.. Bestnya. Depan mata sudah menunggu, yang jauh tu syuhh p main jauh2 naaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha hayoo kesian haydar dah kena halau ngan kak shafriza ;p
      fawwaz tak leh cakap melayu pn lagi tapi eve dah kena tukar bahasa melayu sbb nti ponat eve nak tukar masa mss nnti.hehe

      tQ kak! ;)

      Delete
    2. Saya nak fawwaz..... Ehehe.. Kerana agama aku suka dia bkn kerana harta dan kkacakn dia... Phewett ahaiiii... ;-)

      Delete
  5. macam mana ni? ada di persimpangan..tak tahu la nak sapa..dua2 suka...hailah,,tamak sungguh.. :D

    ReplyDelete
  6. eve...bila nak ade part haydar nie? ngeh3

    ReplyDelete
  7. Wsalam...Aamiiin YRA, tq Eve
    As usual tiada butang LIKE thru BB ni, so I nk LIKE byk3 kali...1 pengisian yg baik, dr hukum tinggal serumah dgn bkn yg muhrim, kpd membantu selamatkn akidah sesama islam, soal hati melalui istiqarah...takdir atau usaha, maka berdoalah padanya yg own everything...
    Eve, its a nice piece, thanks for d n3 dear...
    Jaga diri & hiasi peribadi ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee thanks Suesue, glad u get all those, alhamdulillah :) tak sia2 menulis :)

      thanks again sue and take care of urself too ;)

      Delete
  8. again..peace to all haydarians...ekekke
    but i luv fawwaz sooowww muchhhh.....
    Eve....u made us luv fawwaz....so make hana HOH dekat fawwaz...can u??????? coz i can see hana still much in "crushed" (ada ke word neh? hehe) with Haydar...nway...its your call after all eve...may the best man win...ekekkek

    -taz-

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe kak taaazzz ! i dont want to kill the suspense ;p soo till then shall we wait for next ;p lol

      Delete
  9. assalamualaikum :) i love reading your writings! it's different and interesting andddd, besides all the sweet parts, you also put in information about ugama, which makes it even better! <3 love love love! can't wait for the next chapter! will hunt for 'the wedding breaker' soon!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam wbt N.S ! sooo glad to hear ur komen N.S ;D alhamdulillah... :D

      insyaa Allah next chap is coming ;)

      Delete
  10. Di mana Haydar? owh nak Haydar :) Fawwaz memang adorable tapi nak Haydar... Haydar *wink*

    ReplyDelete
  11. please..lh hana tk mau lh perigi cari timba.walau pn mengharap sngt tak mau lh cam terdesak ...tu lah dek eve soal hati ne payah nk cakap,kekadang kita sanggup wat ape saja demi nk kejar sebuah cinta yg tk pasti hala tuju nyer!jaga lh hati sendiri hana agar tk keciwa bile harapan tu diawang awangan...cuak gak andai cinta di hati terbelah dua hehe sndri mau ingat hana,soal hati sape leh tau!kekadang kite sndri tk tau ape yg hati kite nak....dek eve rindu nyerrrrr kat haydar n suke sesngt kat luvly fawwaz.berdoa bebanyak yer hana agar di temu kn ALLAH SWT ngan suami yg dapat mengimam kn kite dunia akhirat...membawa kite hingga ke syurga.hehe sori dek eve termarapu lelebih lak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm betulll... seems like akak bebtol selami hati hana ni ;) hihi. that so true kak, so true. kita selalku kejar bnda yg tak pasti. kita selalu buat stupid things..and somehow thats how we learn about life ;) and yes, doa is d best thing to do. ever :D

      Delete
  12. Kenapa walupun fawwaz adalah lelaki idamanan malaya tp akak x jtuh hati pn kat dia haidar tetap dihati... Adakah itu cinta padang pertama.... Eve cepat la tunjukkan haidar jgn terus sembunyikan dia.... Fawwaz you so sweet but I love haidar even more

    ReplyDelete
    Replies
    1. loyal type shall i say kak marsita ? ;) hehe

      Delete
  13. ermmm...suka sngt2 sbb ada n3 baru...p, cam kuciwa, sbb tk dak Haydar interprem...spt slalu, Eve, mabeles...tp hati ttp pada Haydar...ahaksss, smpt lg tu kan...ngeee (-___^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha haydar akan muncul tapi masanya masih belum tiba ;p

      Delete
  14. Baiknya Fawwaz, sampai Hana yang baru dia kenal pun dia concern sgt, although he can be a litte bit authoritative. Tapi yelah Hana kan "mommy" Emmel. Can't wait to read scenes between Hana Emmel and Fawwaz

    ReplyDelete
    Replies
    1. tungggu ye ;) that scene of course akan timbul nti ;)

      Delete
  15. cool...suka part fawwaz tegur hana 4 being immature...n d part where he says she's part of his family now...with him being sooo nice ( with tempting lips somemore...), y must hana still think abt haydar???

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha adoyy yeah entah pape la hana ni, lips fawwaz pn bleh dia pandang cmtu.haiyooo. hana is being too sentimental, perhaps? ;p

      Delete
  16. jatuh chenta dengan keperibadian fawwaz..... ♥

    ReplyDelete
  17. suker suker fawwaz.... he's sooooo sweet and responsible...that macho guy melts my heart...kekekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe he is adorable ! minus his cold attitude.haha. moral of d story dont deal with him when he didnt get his breakfast yet ;p lol

      Delete
  18. Fawwaz for sure!!!! Rasanya haydar ssuai hanya utk fun2. awwaz utk suami dunia akhirat. Yeayyyy!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceewahh ! haa hamek kau haydar, kan dah kena.hahaha

      Delete
  19. whateva....hatiku masih pada Haydar kay!! eeii..geramnye kat Eve ni....mane Haydar ni.. kikikih

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha simpan haydar utk diri sdri kak fidd ;p jgn jelesss wahaha

      Delete
  20. Replies
    1. hehe thankss Ruuna ;) insyaa Allah tguu ye :)

      Delete
  21. forever and alwayz vote for fawwaz.No matter what...hahaha lol
    Hana tak payah lh pergi airport..just believe in takdir..kalau dh jodoh tak ke mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...usaha tu perlu, tapi yg menentukan tetap Tuhan ;)

      Delete
  22. salam eve..

    if i'm in her shoes..i wld rather choose fawwaz..boleh jadi imam untuk diri dan anak anak..sudah pasti stok mamat yg setia pada satu..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yess ida ;) i shud have knock hana's mind.hehe

      Delete
  23. Ohmygod. That was so awesome. Love Fawwaz triple much much. Ehehehe... Haydar macam mana pulak? Hopefully sis Eve teruskan buat cerita ni. Buat novel. hehehe mesti gempak macam TWB :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol insyaa Allah nina doakan jadi novel ye ;)

      Delete
  24. I root for Fido since he's d 1st guy dat Hana met in d beginning of her journey 2 England, aight? Fido completes Hana more than Haydar or Fawwaz. So, go Fido, go Fido!!

    -Novelaholic-

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha ! at last Fido's geng ! :D yeah he is d first guy hana met.lol

      Delete
  25. Cik eve. Thank you so much. Ini adalah hadiah hari jadi saya.. Entry ni best sangatttt.. Xsabar nak baca next entry.. Dan paling xsabar nak beli novel twb.. Gudlak cik eve. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ouchh ! Its ur bday ! Please assume that its ur bday gift ! :D thanks babe ;)

      Delete
  26. alamak ttiba hati berada di persimpangan haydar or fawwaz... plezzzz mana satu simpang nk masuk ni hihihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha soo cutee ;) ! u just stand still je dlu, nti baru pilih okay ;)

      Delete
  27. pilih fawwaz je la..semua complete..agama, harta,rupa, akhlak...

    ReplyDelete
  28. MACAM MANA NAK DAPAT NOVEL THE WEDDING BREAKER WITH TANDATANGAN KAK EVE !

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergh siap captial letters ni anon ;p

      haha, hmm bli online..or g kat pejabat KS.. last friday..but tak silap eve dah habis pun..sbb limited... anyway it just a signature ;)tak laku pn tt eve tu.lol

      Delete
  29. byk ilmu dpt..alhamdulillah..Allah knows better..kak eve nvel jual kt bookstores ble?by nxt week jgk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah :) dat make me smile ;)
      bookstore inshaaAllah jumaat n sabtu depan ;)

      Delete
    2. eh jumaat n sabtu ni -end Nov :)

      Delete
  30. Assalammualaikum Eve,

    terimakaseh utk n3 ini, sila teruskan. Suka ngan Fawwaz sejak diperkenalkan dlm A380. Apa2pun terpulang pd Eve yg buat kisah ini...sila novelkan...tak sabor ni..tiap hari website KS yg dibuka bila dh on pc...K..tc.

    ~ Kak Aminah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ecewahh kak aminah, thankss ! inshaa Allah doakan ye ;) eve ni ada penyakit malas.hehe doakan eve bjaya siapkan A380 ni ;)

      Delete
  31. Assalamualaikum,hye kak eve.. hime here...wahhhhhhhhh....thanks f0r all da inf0,aws0me..
    i luv b0th Haydar n Fawwaz c0z b0th of them hv their own characterictics n special in their own way of life n pers0anilty.... :)

    x ksah la sapepun pilihan Hana as l0ng as she hepi wif her ch0ice m0reover u r the one wh0 make her st0ry...fall in <3 again n again wif ur writing style...gud j0b sis ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. owhh himee ! so that is ur blog yee ;) now i see.hehe

      thankss Hime ;) n yes i do agree, semua org ada kebaikan dan kekurangan :) its the heart to judge. thanks dek ! <3 u

      Delete
  32. Sye pun nak fawwaz,hihihi

    ReplyDelete
  33. Fawwaz...nak fawwaz dengan hana..so sweet together :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol baru sekejap si fawwaz ni keluar Nora, dah fall in <3 eh ;P cool.haha

      Delete
  34. i would prefer fawwaz.. haydar is someone yg ssah nx into commitment.. fawwaz is a good guy..hana you better choose him plus bole jadi mummy instant!

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh i love d idea of being an instant mommy aina ! ;) dah la dpat anak rambut blonde ! how i wish.hehe

      Delete
  35. nak lagi.. tak puas baca. nak fawwaz dengan hana. sweet.

    ReplyDelete
  36. Ermmm ...sapa yg hana pilih yea...mmg betul...jodoh ajal maut rahsia ALLAH...
    -ieja-

    ReplyDelete
  37. Assalammualaikum Eve, sejak 11:12:23 ( 20.11.2012) TWB telah berjaya kak order online...tak sabar nk dpt novelnya....sukke bangat!!!
    ~ Kak Aminah

    ReplyDelete
  38. salam...
    TWB dh blh order on9 @ karyaseni...cepat!!!saye dh order...ahaks..

    ReplyDelete
  39. Assalamualikum...
    Best ler cite A380.., xsabar nk tunggu next n3... agak2 bila bleh publish novel A380?
    TWB pn best...sy dh order n x sabar nk tau ending TWB...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam wbt anon ;)

      TQ sudi bli dan sambung baca TWB :) thanks jg sudi suka A380 yg merapu ni, hehe. Hmmm kalau paling awal pn eve rasa bulan 6 tahun dpan bru bleh publish A380 ni...tapi...tu pn kalau penerbit nak terbitkan :) doakan ye :)

      Delete
  40. Hai Eve,

    Finally, TWB open for online order hari ini. Sy x sabar-2 nak peluk TWB, harap-2 dpt dlm minggu ni juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah dapat ke? Mine, masih status byrn belom diterima.. Apo kono la karya seni ni.

      Delete
    2. Stkat hari ni, kak pun tak dpt lagi...sabor menunggu!!!( online KS juga )
      ~ Kak Aminah

      Delete
    3. Assalammualaikum, kak baru dpt email dr KS, kata TWB dh di post pd 23.11.2012, harap2 hari ni dpt le kot!! Senyum sepanjang hari menunggu Encik Posto mai...moga2 adalah sekali ngan autog Eve....amin!!!

      Delete
    4. hehe dapat kan kak aminah tt tu ;) glad that u do get it :D kak hass pn kan ? :D

      thanks semua sokong eve :D <3 u guys loadss!

      Delete
  41. Oh eve,please...nak haydar bsm dgn hana..cuma kasi dugaan untuk mereka..cinta sejati kn bnyk dugaan..vote for haydar

    ReplyDelete
    Replies
    1. cewahh ! haha cinta sejati kena banyak dugaan ye ;) kikiki. nice statement.lol

      Delete
  42. Salam, teruja nak memeluk The Wedding Breaker, dah order online di Karyaseni, kalau dapat yang ditandatangani oleh Eve lagi best...mungkin next year di Pesta Buku ker...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam wbt,
      insyaa Allah dapat la tu kot kak Ayu ;) thanks support ye :D

      Delete
  43. blog pertama yg zatiey bkak lpas balik dr kg. slma seminggu lbih ialah blog k.eve..best sgt2 bleh bc 2 ntry sklgus..xmnyesal blik kg..say no 2 fawwaz or fido say yes 2 haydar...oh my haydar i love u so so so much n i will love u till d end of this story...u r my hero w/pun sya xtahu awak hero ke x dlm citer ni tp awak hero dlm hati sya.. u r my sweetheart...baik mcmna pon fawwaz atau fido zatiey ttp anti dorang k.eve..btol sya peminat setia haydar...dh siap sedia nk pacu pistol dkt 2rang adik beradik 2 biar mati..zatiey dh buat kepitusan fawwaz akan mati..hehehe trlbih emo gram sgt peminay fawwaz makin rmai dn peminat haydar makin kurang....TWB xsmpt nk bli lg..huhuhu sdih yg amat..zatiey xreti bli gna on9..kt popular de dk g ??hrap2 la kwn zatiey bg hadiah twb kt zatiey smpena birthday zatiey disember ni..zatiey dh tayang muka xtau malu kt dorang minx sruh slah srg bg twb kt zatiey...zatiey dh xmalu demi arianna dn adam..DEMI TWB

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha kelakar je zatiey ;D gelak akak baca. hope dapat gift twb novel tu ye ;)

      ni mmg fanatik haydar ni , haha. adoyy nice2 ;D

      Delete
    2. u're so cute zatiey... hahhaha tergelak gak bce comment zatiey ni kak eve.... hahahha setia gler dkt haydar ni.... :D
      uhm.....

      to zatiey: jgn mrh eh...sbb i'm one of the fans fawwaz jugak.... hahahah :D

      -Song Hyun Sun-

      Delete
  44. Awesome!! Can't wait for the next entry! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. thankss babe ! :D insyaa Allah its coming sooon

      Delete
  45. lambatnye karya seni ni respon. x macam beli online kat blog2 biasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah dapat response dah anon ? they all busy kot past few days... :)

      Delete
  46. k.eve sedey sgt..td bru je on9 ps2 bkk la group fb TWB nmpk gmbr spe ntah xingat hehe sory diorang pluk adam...waaaa sedey lma dh tnggu berbulan bulan zatiey tngu...tp nmpknyer kna tggu twb dkat popular waaa sedey...dh la mama zatiey x bg bli novel dpt result trok coz x pg skola sbb dmam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oowhh yeke...kalau ur mom tak kasi better tak yah beli...unless zatiey persuade mak zati utk suka TWB *apakah cadangan akak ni? haha. inshaa Allah kalau yg kat bookstore nti jumaat n sabtu ni ada :)

      Delete
  47. x sabar rasanye nk peluk TWB nanti... Ari tu dh suruh member tollong gi belikan tp x kluar lg... sedihnyeee huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ha ah alyn...kat bookstore xde lg..ada jumaat ni insyaa Allah :) thanks ye ! :D

      Delete
  48. Vote for fawwaz. Go fawwaz go!! Haydar? Biarlah dia kawen dgn GF dia tu :) Oh, bila lah dpt peluk cium TWB nih.

    ReplyDelete
  49. sweetnye
    x sabar nak bca entry lepas ney.... hehe sukanye kat fawwaz

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol jatuh dan jatuh lagi ye irah ? jatuh pada Fawwaz.lol
      thankss babe! :D

      Delete
  50. Alamak!!! I just voted for haydar n hana....after reading part 13....i"ve a change of heart. can I vote for Fawwaz? hehehe.....at the same time, I don't want to let haydar go!!!! sigh..... what a dilemma.....

    Syima

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe will do that.... will vote for both tp extra votes for fawwaz kot! :-p

      Delete
  51. nak lagi..... adoiii demam adam pun tak abih dedor lagi udah dgn haydar plak.... fawwaz sound good..... dari bab 1 sampai la 13 settle utk setgh hari sambil curi2 uat SKT n LNPT kat opis ni... nyeh nyeh nyeh... sangat bagus n da boleh order ker.... hehehehhehe

    ReplyDelete
  52. best la....TWB best....A380 lg best....nk lagi :)

    ReplyDelete
  53. besttt! TWB and A380 both are the best!!! Saya dah confused nak pilih siapa!? Tengku Adam Kamil or Syed Haydar or Fawwaz?? Arghh, confusing!! haha, btw mmg the besttt la kak! Please continue ,okey! :D

    ReplyDelete
  54. Sedang tunggu TWB. KS dah bg track no.
    A380 akan layan nanti. Tahniah, TWB sampai
    kehabisan stock.

    ReplyDelete
  55. After days of mandi tak basah dan tidur tak lena....(cubaan berhiperbola.. :-p)...... akhirnya dapat juga a copy of TWB..... yessss!

    ReplyDelete
  56. hi eve nice story..i will vote for fawwaz :)..
    mana nk dpt TWB? almost 2 week i hv been looking for this book in MPH and POPULAR!!!
    kecewa ne xde lg TWB... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. i baru beli tadi @ mph giant shah alam...try there!

      Delete
  57. thanks syima for share the information..i will grab TWB today..
    :)

    ReplyDelete
  58. Love it muchie2 muchhhh!!cant want for the next updateee!yeayyyy :-)

    ReplyDelete
  59. I had 1 fren nama Fawwaz so bile baca tu terbayang my fren ni huhu xterasa nk like Fawwaz sbb criteria Fawwaz n my fren totally lain hihi hope to see Haydar soon :)

    ReplyDelete
  60. dearest fawwazerzzz,. we dunno haydar yet rite? all we know were the 13hours scene, which only show the bad points of haydar in sins..what types of man he is? well no one know yet, heuheu,.. so stressed out without haydar with fawwaz all around,, chaos in my head.. i'm too much into haydar and feels like i'm not gonna read this again cause it'll give me burden and headache if the end is not hana-haydar.. it's hard to me, how is it EVE, u know the end so should i go with it or stop it right now? basically when i read, i have to love the hero to be able finishing it or else i'll just stop and send it away.....

    ReplyDelete
  61. Jtuh chenta trus lar ngan Fawwaz... hehe...

    ReplyDelete
  62. nak lagi.... luv fawaz.. ngeeee:)

    ReplyDelete
  63. salam eve
    first of all TQ for writing such a beautiful story - TWB - first saw it at Kino KLCC tapi x confident nak beli wp i was attracted to the cover. End up I bought it 2 days ago kat Popular and finished it roughly less than 12 hours in between things...lagipun tgh cuti hujung tahun :)

    only then, I visited ur blog - address ada kat dlm TWB - i read it back-to-back and this new story is sooooo lovely. semua watak menarik but cerita ni masih panjangkan? kalau tajuk A380 which relates to memories with haydar (or cud it be fido?) so possibility of hana end up with any one of them. tapi mungkin fawwaz jadi lelaki kaya yg beli A380 as private jet...saper taukan? *bunyi mcm materialistik plak*

    wp fawwaz skrg ni punya ciri2 suami pilihan or lelaki idaman.... siapalah kita untuk menilai baik buruk seseorang like haydar. it is just like u 'created' tengku Adam kamil & 'changed' him into 'Adam Mukhriz' in TWB

    what amazed me more at ur age pursuing PHD and at the same time writing all these great stories. keep it up sis! all the best & take care always

    ~zunairah~
    **on FB**

    ReplyDelete
  64. saya suka haidar sbb ada sesuatu pada kreakter dia yang sy suka....

    ReplyDelete
  65. wowo!!!!!!!! Fawwaz amazed me more than haydar...... rite now i think better if hana with fawwaz..... hahahah fawwad you're the best... thanks kak eve for this lovely entry.....
    as usual sweet kis from ur reader... ^^
    -Song Hyun Sun-

    ReplyDelete
  66. haidar mana ? huhu

    ReplyDelete
  67. Eve....I really love this story and cant wait u transform it into a novel....go girl I know u can do it......hope can get it by first quarter of 2013....

    ReplyDelete
  68. sebab mak sedara sy Hass Hazel tu suggest akak,sy dah jd peminat fanatik pulak..asyik2 bukak blog ni je tgok update ke x..hehe

    ReplyDelete
  69. is still want haydar.HAHA

    ReplyDelete
  70. masi nk haydar dngn hana.hihihi

    ReplyDelete

Post a Comment

Most Popular Posts